Autofiscaliteit: een overzicht op de ingrijpende wijzigingen

Autofiscaliteit

De nieuwe WLTP-norm

Sinds 1 januari 2021 is er een nieuwe norm, namelijk de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze norm kan een grote impact hebben op de autofiscaliteit. De hervorming heeft enkel betrekking op wagens die vanaf 1 januari 2021 worden ingeschreven in Vlaanderen. Voor tweedehandswagens en wagens die zijn ingeschreven onder het oude systeem verandert er niets. 

Vroeger was er een NEDC-test (New European Driving Cycle) die het norm- en CO²-verbruik berekende. Later werden Euro-normen vastgelegd, lopend van Euro1-norm tot de strengste Euro6-norm. De norm voor de auto-industrie is gemiddeld 95 gram CO² voor de geproduceerde auto’s. Wanneer hier niet wordt aan voldaan, heeft dit zware boetes voor de autobouwers tot gevolg. 

Verschil tussen de NEDC 2.0 en de WLTP-norm

Tijdens de overgang naar de WLTP-norm werden voor alle auto’s die na 1 september 2018 gehomologeerd werden een NEDC 2.0 norm gebruikt. De norm is strenger dan de gewone NEDC-norm.
Hierdoor staan er 2 getallen op de documentatie van de wagen, wat tot verwarring kan leiden. Wanneer de wagen is gekocht voor 1 september 2021, mag de belastingplichtige kiezen om de gunstigere NEDC 2.0 norm te gebruiken indien dit vermeld staat op het gelijkvormigheidsattest bij de bepaling van de CO² -uitstoot van de wagen. Wanneer de wagen is gekocht vanaf 1 september 2021 is de belastingplichtige verplicht om de WLTP-norm te gebruiken. 

In april 2021 heeft de regering een akkoord bereikt over de vergroening van bedrijfswagens. Dit voorstel moet eerst nog naar de Raad van State en vervolgens naar de Kamer.  

1

Fiscale en sociale regeling bedrijfswagens

Bedrijfswagens blijven behouden, mits enkele voorwaarden per type wagen:

Wagen met klassieke verbrandingsmotor op fossiele brandstof

Voor bestaande wagens en wagens die worden aangekocht voor 1 juli 2023 blijft de huidige fiscale aftrek van toepassing en verandert er niks. 

Bij personenwagens die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 worden aangekocht is er een overgangsregeling. De aftrekbaarheid wordt afgebouwd:

  • AJ 2026 maximaal 75% fiscaal aftrekbaar;
  • AJ 2027 maximaal 50% aftrekbaar;
  • AJ 2028 maximaal 25% aftrekbaar;
  • AJ 2029 geen aftrek meer mogelijk.

De ondergrens van 50% en 40% tijdens de overgangsperiode valt weg, dus wagens aangekocht tijdens deze periode kunnen hun aftrekbaarheid verliezen als hun uitstoot te hoog is. (240 g/km dieselmotor en 253 g/km benzinemotor). Wanneer de personenwagen is gekocht vanaf 1 januari 2026 wordt geen aftrek meer toegestaan. 

Hybride wagens

Voor hybride wagens die zijn gekocht voor 1 juli 2023 blijft de huidige fiscale aftrek van toepassing.

Wanneer deze worden aangekocht na 1 juli 2023 wordt de aftrekbaarheid van de brandstof (diesel of benzine) beperkt tot 50% tot en met 31 december 2026.
Voor 2027 = 25% aftrekbaar.
Voor 2028 = 0% aftrekbaar.

Wanneer hybride bedrijfswagens worden aangekocht vanaf 1 januari 2026 is er geen aftrek meer mogelijk. Dit houdt in dat alle wagens met een CO² -uitstoot die na 1 januari 2026 aangekocht worden niet meer aftrekbaar zijn (autokosten en brandstofkosten)!

Emissievrije wagens

Personenwagens: wanneer de wagen wordt gekocht tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 is de kost 100% aftrekbaar. Hierna wordt de aftrekbaarheid geleidelijk afgebouwd met betrekking tot het aankoopjaar:

  • 2026: 100% aftrekbaar;
  • 2027: 95% aftrekbaar;
  • 2028: 90% aftrekbaar;
  • 2029: 82,5% aftrekbaar;
  • 2030: 75% aftrekbaar;
  • 2031: 67,5% aftrekbaar.

Het percentage dat de wagen aftrekbaar is in het jaar van aankoop, geldt voor de volledige looptijd van de wagen. 

Vrachtwagens en bestelwagens: bedrijven genieten van een verhoogde investeringsaftrek bij de aankoop van een emissievrije vracht- of bestelwagen. Voor investeringen in 2023 bedraagt dit 35%, in 2024 = 24%, in 2025 = 18,5%, in 2026 = 13,5% en in 2027 = 13,5%.

2

Hogere aftrek bij installatie van laadpalen

Bedrijven krijgen een hogere aftrek bij installatie van laadpalen met de voorwaarde dat deze deels publiek toegankelijk zijn.

Particulieren die een laadpunt plaatsen krijgen een belastingvermindering. 

Bedrijven

Hogere aftrek bij investeringen tussen 1 september 2021 en 31 december 2022: aftrekpercentage van 200%.
Tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024: 150% aftrekbaar.
Let op, het laadstation moet een deel van de dag publiek toegankelijk zijn.

Paticulieren

Krijgen een belastingvermindering wanneer ze een laadpaal installeren dat aan volgende voorwaarden voldoet:

  • De investering moet betaald zijn tussen 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
  • Uitgaven betaald in 2021/2022: de belastingvermindering bedraagt 45%.
  • Uitgaven betaald in 2023: de belastingvermindering bedraagt 30%.
  • Uitgaven betaald in 2024: de belastingvermindering bedraagt 15%.
  • Men kan slechts een aanvraag doen voor 1 belastbaar tijdperk.
  • Het bedrag waarop de belastingvermindering wordt berekend is gelimiteerd tot 1500 euro per laadpaal en per belastingplichtige.
  • Het laadstation moet gebruik maken van groene stroom.
3

Het mobiliteitsbudget wordt verbreed en vereenvoudigd

Mobiliteitsbudget

Werkgevers kunnen hun werknemers de keuze aanbieden om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een jaarlijks mobiliteitsbudget.

Met dit budget kunnen de werknemers:

  • een milieuvriendelijke wagen aankopen;
  • duurzame vervoersmiddelen gebruiken (openbaar vervoer, fiets, step,…);
  • wat op het einde overblijft, wordt in cash uitbetaald aan de werknemer.

Vanaf 16 september 2021 is het niet langer nodig dat deze werknemer tot een functiecategorie behoort die het gebruik van een bedrijfswagen inhoudt. Enkel een functiebevordering van de werknemer is vereist om een mobiliteitsbudget te hanteren als werkgever.

Milieuvriendelijke wagens

Vanaf 1 januari 2026 zal het mobiliteitsbudget enkel wagens financieren die geen CO2-uitstoot hebben.

Duurzame vervoersmiddelen

Vanaf 1 september 2021 is er een uitbreiding van het aanbod van duurzame vervoersmiddelen die voor de werknemer gefinancierd kunnen worden door het mobiliteitsbudget:

  • fietsen: de lening van een fiets, de kost van een fietsenstalling, de aankoop van fietshelmen en fluohesjes;
  • openbaar vervoer voor het gezin;
  • de huisvestingskosten in aflossingen voor een woning tot 10 kilometer van het werk;
  • een vergoeding van maximum € 0,24 per kilometer voor afgelegde woon-werkafstanden te voet of met een step.

Wil je graag meer weten over wijzigingen binnen de autofiscaliteit? Neem dan contact op met ons en vraag het aan onze financiële experten.

Wil je graag meer blogs lezen en bijleren over alles wat Accountancy omvat?
Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.