Van eerste medewerker tot partner: het verhaal van Sofie 

Twintig jaar geleden begon Sofie als junior dossierbeheerder. Vandaag is ze partner bij Mon3aan, verantwoordelijk voor het kantoor in Gavere én nog altijd nauw betrokken bij haar klanten. Haar verhaal is er één van groeien, van kansen grijpen en vooral: van trouw blijven aan jezelf. 


“Ik ben begonnen als junior. Nu bepaal ik mee de koers.”

Toen Sofie in 2005 afstudeerde in accountancy-fiscaliteit, kon ze meteen aan de slag bij MVP Accountants, waar ze onder de vleugels van Günther Van Gysegem terecht kwam. Toen Günther tien jaar later Mon3aan oprichtte, is ze gevolgd. 

“In het begin deed ik vooral dossierbeheer van A tot Z: input, btw-aangiftes, jaarafsluitingen. Ik ging veel bij klanten ter plaatse om de boekhouding te voeren. Toen Günther besliste in 2015 om Mondriaan op te richten heb ik de opstart mee gecoördineerd. 

Begin 2015 behaalde ik mijn beroepstitel. Ondertussen ben ik doorgegroeid tot teamverantwoordelijke van het kantoor in Gavere. Nieuwe klanten starten vaak bij mij, en ook de complexere dossiers zoals groepsstructuren of geconsolideerde rapporteringen behandel ik zelf. Ook ben ik betrokken bij waarderingen van vennootschappen, successieplanningen, fusies en herstructureringen.” 

Die rol als adviseur ontstond niet plots, maar groeide stap voor stap. “Er was geen groot kantelpunt. Je wordt ouder, wijzer, en je groeit mee met de organisatie. Ik had vroeger nooit gedacht om ooit partner te worden, maar de kansen kwamen, en ik stond ervoor open.” 

“Wat Mon3aan voor mij bijzonder maakt? Vertrouwen.” 

Bijna 10 jaar werkt Sofie nu bij Mon3aan, en dat doet ze nog altijd met goesting. “Waarom ik hier blijf? Omdat ik hier mezelf kan zijn. Er is vertrouwen, respect, vrijheid. Mijn jobinhoud is geëvolueerd, ik heb inspraak in de werking, en tegelijk blijf ik ook doen wat ik graag doe: klanten begeleiden.” 

Dat klantencontact wil ze blijven behouden, ook al is ze vandaag ook verantwoordelijk voor interne werking, software implementaties, procedures en personeelsstructuur. “Die combinatie, strategisch meedenken én voeling houden met het vak, maakt mijn job zo interessant.” 

“Ik heb klanten die ik al 20 jaar begeleid. We zijn samen gegroeid.” 

Sofie zag klanten groeien van eenmanszaak tot vennootschap met meerdere medewerkers. “Soms zijn ze overgenomen door hun kinderen, en begeleiden wij de overdracht. Het is bijzonder om zo’n traject mee te maken.” 

Vroeger zat ze bijna vier dagen per week bij klanten. “Toen kwamen ze nog langs met mappen vol papieren. Of wij gingen ter plaatse, zeker bij grotere vennootschappen met een eigen boekhoudpakket. Vandaag is dat anders: er wordt veel meer digitaal gewerkt. Ook Corona heeft daar zeker in bijgedragen. Maar dat persoonlijk contact blijft zo waardevol.”  

“De kunst is: complexe materie begrijpelijk uitleggen.” 

Fiscaliteit is niet altijd sexy. Maar volgens Sofie ligt daar net de uitdaging. “Je moet moeilijke dingen helder kunnen uitleggen, zonder vakjargon, op het niveau van elke ondernemer. Liefst met herkenbare voorbeelden. Ik gebruik soms zelf praktijk of privé voorbeelden om dingen uit te leggen. Klanten moeten zich kunnen herkennen.” 

“De sector verandert razendsnel. En dat is goed.” 

Digitalisering en automatisering hebben de sector veranderd. “Vroeger bestond je takenpakket vooral uit het voldoen van de fiscale en wettelijke verplichtingen. Vandaag draait het meer om advies. Repetitieve taken vallen weg, en er is ruimte voor verdieping.” Klanten verwachten ook veel meer van hun accountant. Ondernemers willen een klankbord, iemand die hen ook helpt bij financieringen, herstructureringen, overnames ed. 

Maar dan moet je wel mee blijven. “Je moet blijven leren, blijven bijscholen. Zowel intern als extern. Fiscaliteit en accountancy staan nooit stil.” 

“Een goede werkdag? Veel doen, maar met voldoening.” 

Voor Sofie begint een goede werkdag met een goeie tas koffie en weinig file. “Ik heb graag een goedgevulde dag. Veel afspraken, veel te doen, maar ’s avonds met een voldaan gevoel naar huis: dán ben ik content.” 

“Privé en professioneel: ik ben wie ik ben.” 

Sofie is gedreven, op kantoor én daarbuiten. “Ik verwacht veel van mezelf en anderen, maar ik ben ook een open boek. Wat je ziet, is wat je krijgt. Ik kan niet tegen onrechtvaardigheid, dat trek ik mij aan. Ook in mijn werk wil ik dingen juist doen, correct zijn.” 

“Mijn grootste leerschool? Gewoon doen.” 

De momenten die Sofie het meeste bijbleven, zijn de beginjaren op verplaatsing bij klanten. “Je moest er vaak zelf je plan trekken. Je kwam in aanraking met diverse klanten, verschillende karakters en een heel uitgebreid takenpakket: personeelsadministratie, sociale wetgeving, financiële zaken, fiscale wetgeving, interne administratie. Veel junior dossierbeheerders worden daar op vandaag niet meer mee geconfronteerd. Maar die ervaringen hebben me gevormd.” 

Haar tip voor jonge accountants? 

“Zorg dat je het graag doet. Deze job vraagt veel, maar geeft ook veel terug. Je moet tegen een beetje druk kunnen, maar vooral bereid zijn om jezelf te blijven ontwikkelen. Als je dat combineert met goesting, dan komt het helemaal goed.” 

Werken bij Mon3aan 

Ben je op zoek naar een job waar je kunt groeien, samenwerken en écht impact maken voor ondernemers én collega’s? Dan is Mon3aan misschien wel iets voor jou. Net als Sofie krijg je hier de kans om te leren, jezelf te heruitvinden en te bouwen aan de toekomst van accountancy.  
 

Klinkt dat als iets voor jou? Neem een kijkje bij onze vacatures en ontdek of Mon3aan jouw volgende carrièrestap is! 

Benieuwd naar de verhalen van onze andere collega’s?

Ontdek hoe onze andere KMO-adviseurs Jolien, Sara, Evert, Stien, Lucca en Dante groeien, samenwerken en het verschil maken bij Mon3aan.

Deel dit bericht

Nog vragen na het lezen van dit artikel? Contacteer ons gerust, wij helpen je graag!

Wil je graag meer blogs lezen en bijleren over alles wat wij doen?
Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Contacteer ons

Snel naar…